Beter, Beoordelen en Belonen
Start-, functionerings- en beoordelingsgesprekken, ze leveren veel op. Mits de gesprekken goed zijn voorbereid, de doelstelling duidelijk is en de inhoud klopt. Dat is niet eenvoudig, maar de uitgave ‘Beter Beoordelen en Belonen’ geeft een stevige steun in de rug. Ook als je handvatten zoekt om meer te doen met prestatiegericht belonen. Het handboek laat stap voor stap zien hoe je dit professioneel oppakt, inclusief de effecten op beloning. Wil je een systeem van belonen toepassen dat afwijkt van de cao? In Beter Beoordelen en Belonen vind je de voorwaarden en spelregels die gelden bij beoordelingsafhankelijk belonen. Behoor je tot de directie of werk je op de afdeling P&O? Ben je leidinggevende of medewerker? Doe er je voordeel mee.
Download de uitgave en ga meteen aan de slag
In Beter Beoordelen en Belonen vind je diverse hulpmiddelen zoals checklists, voorbeeldformulieren, competenties, ontwikkeltips en kerntaken per functie. Hieronder kun je deze per thema downloaden. Waar nodigkunnen deze downloads aangevuld worden met informatie die specifiek voor het bedrijf geldt.
1. Startgesprek
Checklist Startgesprek
Formulier Startgesprek
Formulier Startgesprek (ingevuld voorbeeld competenties/(kern)taken)
2. Functioneringsgesprek
Checklist Functioneringsgesprek
Formulier Functioneringsgesprek
Formulier Functioneringsgesprek (ingevuld voorbeeld competenties/ (kern)taken)
3. Beoordelingsgesprek
Checklist Beoordelingsgesprek
Formulier Beoordelingsgesprek vierpuntsschaal
Formulier Beoordelingsgesprek vijfpuntsschaal
Formulier Beoordelingsgesprek vijfpuntsschaal (ingevuld voorbeeld competenties/ (kern)taken)
4. Competenties & Ontwikkeltips
Ambitie
Analytische vaardigheden
Besluitvaardigheid
Cijfermatig inzicht
Contactuele vaardigheden
Creativiteit
Gastgerichtheid
Initiatief
Inlevingsvermogen
Kwaliteitsgerichtheid
Leiderschap
Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
Nauwkeurigheid
Onafhankelijkheid
Ondernemingszin
Organisatiesensitiviteit
Organisatievermogen
Overtuigingskracht
Respect-integriteit
Resultaatgerichtheid
Samenwerken
Samenwerken (extern)
Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
Stressbestendigheid
Technisch inzicht
Vakkundigheid
Verantwoord optreden
(Zelf)discipline
5. Maximale competentiegraad per cao-niveau
6. Kerntaken per functiefamilie
Leisure & Sport
Voedselbereiding & Bedienen
Schoonmaak & Logistiek
Ondersteuning
Winkelverkoop
Reservering
Administratie
Marketing & Sales
Management
Techniek & Groen
Ontvangst & Veiligheid
7. Praktijkvoorbeelden kerntaken en competenties per functie
Leisure & Sport
Medewerker Animatie
Medewerker Sport & Spel
Medewerker Wellness
Zwemonderwijzer
Voedselbereiding & Bedienen
Kok
Medewerker Bediening Restaurant
Medewerker Snackcorner
Overige functies
Administratief Medewerker
Bewaker
Hovenier
Management
Medewerker Huishoudelijke dienst
Medewerker Telefonische Reservering
Medewerker Verkoop (mode)
Onderhoudsmonteur
Receptionist
Sales Manager
Secretariaat / Assistent