“Met de Vitaliteitsscan heb ik het een en ander op een rijtje gezet, waardoor ik zaken bespreekbaar kon maken”

8 juni 2016

Delen via:Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail to someone

Jean Moens, 59 jaar en manager safety & pool bij Center Parcs Het Heijderbos, is altijd actief met zijn werk en gezondheid bezig. In dat kader deed hij vorig jaar een Vitaliteitsscan om meer inzicht te krijgen in zijn eigen vitaliteit. De scan heeft veel voor hem bevestigd, maar ook aanleiding gegeven om het gesprek met zijn leidinggevende aan te gaan.

Wat was voor jou aanleiding om de Vitaliteitsscan te gaan doen?

“Sinds een jaar of vier, ben ik meer bezig met mijn gezondheid door persoonlijke omstandigheden. In relatief korte tijd zijn zowel mijn ouders als mijn schoonzus overleden en dat was voor mij behoorlijk confronterend. Ik doe jaarlijks een check om mijn gezondheid in de gaten te houden en sta actief in het leven. En in dat kader speelde voor mij de vraag hoe ik de komende vijf á tien jaar goed aan het werk kan blijven tot aan mijn pensioen. In die periode werd ik door HR benaderd met de vraag of een Vitaliteitsscan niets voor mij was en die kans heb ik aangegrepen.”

Wat kwam er uit die Vitaliteitsscan?

“Ik heb de scan ingevuld en naar aanleiding daarvan heb ik de resultaten besproken met een coach. Wat ik fijn vond is dat veel van wat ik al vermoedde, bevestigd werd. Maar toch was er aanleiding om met mijn leidinggevende in gesprek te gaan. Ik merkte dat vijf dagen werken op mijn huidige leeftijd mij zwaarder viel. In de weken dat ik vier dagen werkte, voelde ik me een stuk beter. Daarover ben ik in gesprek gegaan met mijn leidinggevende en hij stond ervoor open dat ik mijn werktijden meer zelf kon gaan indelen. Daardoor werk ik nu in principe vier dagen in plaats van vijf. Natuurlijk moet ik er in mijn rol van manager zijn in perioden van drukte en wanneer het nodig is, maar daarbuiten ben ik nu flexibeler in mijn uren en dat bevalt me goed.”

“Binnen Center Parcs is het beleid eigenlijk dat managers minimaal vijf dagen per week aanwezig moeten zijn op het park. Mijn behoefte die naar voren kwam uit de Vitaliteitsscan is inmiddels doorgesijpeld naar HR, waardoor daar het gesprek op gang is gebracht om dit beleid mogelijk aan te passen naar een beleid waarin meer rekening wordt gehouden met de behoefte van senioren. Naast een persoonlijk voordeel, kan zo’n Vitaliteitsscan dus ook resulteren in een bedrijfsvoordeel.”

“Ik ben inmiddels ruim 25 jaar werkzaam voor Center Parcs. In die tijd ben ik drie keer van functie gewisseld. Ik ben begonnen als restaurant manager, na 8 jaar ben ik geswitched naar retail manager en ongeveer 10 jaar geleden is mij gevraagd om manager safety & pool te worden. Ik ben altijd breed geïnteresseerd geweest in mijn werk, opleidingen etc. Dat is zeker voor mijn huidige functie van belang, omdat je voldoende kennis moet hebben van alle faciliteiten op het park. Ik hoef niet zo nodig meer te switchen van functie, maar ik wilde wel weten hoe ik de laatste jaren van mijn werkzame leven zo goed mogelijk doorkom en daar heeft de Vitaliteitsscan absoluut inzicht in gegeven. Met name het persoonlijke coachingsgesprek heeft me daarbij geholpen.”

 

Jean Moens deed de Vitaliteitsscan bij Vitalavie: www.vitalavie.nl. Op de Vitaliteitsscan is subsidie mogelijk, conform de regeling Tegemoetkoming op Cursuskosten.

Terug naar resultaten