Start imago-onderzoek recreatie
21 juli 2022
FNV Recreatie en HISWA-RECRON starten samen, met subsidie vanuit het Sociaal Fonds Recreatie, een imago-onderzoek onder werkgevers en werknemers in de recreatie. Redenen hiervoor zijn dat bedrijven nu en in de toekomst gekwalificeerde medewerkers nodig hebben en de mbo-opleidingen nieuwe studenten. Met het resultaat van het imago-onderzoek gaan FNV Recreatie en HISWA-RECRON samen met bedrijven en mbo-opleidingen meer bekendheid geven aan het werken en de carrièrekansen in de recreatiesector. Het project Arbeidsmarktbranding is een initiatief van de sociale partners binnen het Sociaal Fonds Recreatie; FNV Recreatie, CNV Vakmensen en HISWA-RECRON.
Imagocampagne
Recreatiebedrijven hebben vele interessante vacatures op verschillende niveaus, daarnaast zijn er allerlei opleidingen op mbo- en hbo-niveau om je voor te bereiden op een loopbaan in de recreatie.
Bedrijven en opleidingen worden geconfronteerd met onbekendheid met en het imago van het werk in de recreatie, de functies en de sector zelf. Hierdoor is het lastiger om nieuwe medewerkers en studenten te werven. Daarnaast speelt de demografische ontwikkeling ook een rol: het aantal jongeren neemt af. Partijen zien daarom een kans om de recreatiesector in Nederland via een imagocampagne goed op de kaart te zetten als onderdeel van het grotere plan om de recreatiesector toekomstbestendig te maken. Zij investeren hier de komende twee jaar veel tijd, geld en energie in.
Johan Bijlsma, bestuurder FNV Recreatie: “We halen alles uit de kast om het werken in de recreatiesector onder de aandacht te brengen en aantrekkelijker te maken, zoals een goed salaris en voldoende scholings- en doorgroeimogelijkheden. Werken in de recreatie is een écht vak. De sector herbergt een diversiteit aan beroepen van hoveniers, horecamedewerkers, technische dienst medewerkers, beveiligers, schoonmakers tot aan front-office medewerkers. We hebben deze medewerkers keihard nodig, het hele jaar door.”
Rosemarijn de Jong, projectmanager Arbeidsmarktbranding HISWA-RECRON: “Het totale project Arbeidsmarktbranding is erop gericht om, samen met de scholen, vakbonden en de branchevereniging, Nederland te laten zien hoe mooi het is om te werken in de recreatiebranche. Werken en leren in de recreatie is niet heel erg bekend onder jongeren en dit resulteert in een lage instroom van studenten, terwijl de bedrijfstak gekwalificeerde medewerkers heel goed kan gebruiken. Met behulp van het imago-onderzoek proberen we de belangstelling voor het werken in de recreatie te bevorderen.”
Fase 1: Ophalen input bedrijven, medewerkers en mbo
In het eerste deel van het project – de onderzoeksfase – worden werkgevers, werknemers en studenten gevraagd hun mening te geven over zes thema’s variërend van het imago van de sector, opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden tot arbeidsvoorwaarden en beloning. De input die wordt opgehaald vanuit fase 1 wordt gebruikt voor de volgende fases in het totale project Arbeidsmarktbranding recreatie, zoals bij bedrijfsbezoeken, bij de samenwerking met scholen en het organiseren van een conferentie.
Het onderzoek is vanaf vandaag in te vullen:
• Vragenlijst voor werknemers
• Vragenlijst voor werkgevers