Interessante trends om jouw hoogseizoen een succes te maken
7 juni 2021
Onlangs vond Leisure in Business 2020 plaats. Marketingstrateeg Geert Buskes van Effecty liet zien hoe een ideale klantreis eruitziet in de recreatie. Daar horen uiteraard ook verbeterpunten bij!
Stratech schreef hier een blog over, waarvan we hieronder een korte samenvatting geven:
Trend 1 | Waarde van een fysieke beleving stijgt door corona
Na alle online bijeenkomsten is de waardering voor een fysieke beleving enorm toegenomen. Veel mensen hebben hier behoefte aan, waar wij als recreatiebranche goed op in kunnen springen. Denk bijvoorbeeld aan een bijzondere overnachting, een speciale foodbox of een bijzondere activiteit binnen de gestelde maatregelen.
Trend 2 | Luxe kamperen en opmars van de camper
De locatie van een kampeervakantie is steeds belangrijker én bijzonderder geworden. Naast traditioneel kamperen, is er ook steeds meer vraag naar luxe opties: de glamping! Volledig ingerichte tenten, privé sanitair en een bijzondere inrichting. Daarnaast is er ook steeds meer vraag naar campers: “In het jaar 2019 zagen we sinds 2010 weer een groei van het aantal campers in Nederland, van maar liefst 80%. Ook de groei van het aantal camperplaatsen steeg behoorlijk (van 628 naar 1700)” aldus Stratech.
Trend 3 | Aantal duurzame vakantieparken neemt toe
Duurzaamheid is een steeds belangrijkere factor bij de keuze van een vakantie of de ontwikkeling van een vakantiepark. Stratech geeft de volgende trends aan: “Het eerste all-electric en gasloze park is ontwikkeld, inclusief duizend zonnepanelen en warmwatervoorziening. Tegenwoordig zitten er standaard al een aantal duurzame verplichtingen aan het bouwen van vakantiehuizen/parken, maar buiten dat lijkt het een trend om accommodaties te bouwen die geheel bestaan uit milieuvriendelijke materialen. (…) Ook de horeca toont milieuvriendelijke en MVO-gerelateerde acties om onder andere voedselverspilling tegen te gaan.”
Trend 4 | Belang van engagement met vakantiegasten steeds groter
Zorg dat je altijd goed in contact staat met de gasten. Het gaat dan niet enkel om een hartelijk welkom en goede bereikbaarheid, maar ook om het uitvragen van feedback. Wat missen je gasten? Hoe waarderen ze niet alleen de accommodatie, maar ook de communicatie en service? Waar kan je nog op aanscherpen?
Trend 5 | Het aantal last minute boekingen stijgt naar verwachting
Stratech ziet een stijging in het aantal last minute boekingen: “de reden hiervoor is de onzekerheid rondom de maatregelen. Naar verwachting zal het aantal last minute boekingen namelijk enorm toenemen in 2021. Mensen zijn erg terughoudend in deze onzekere tijd en wachten liever af met het boeken van een vakantie. Zodra er versoepelingen worden aangegeven, kan er drukte verwacht worden rondom het boeken van vakanties. Dit was in 2020 niet zo het geval: last minute een vakantie boeken was toen vrijwel onmogelijk omdat alles volgeboekt was.”
Trend 6 | Virtuele activiteiten in de echte wereld
Mensen zijn ontzettend creatief geworden in het recreëren binnen de bestaande maatregelen. Een trend die daardoor is ontstaan zijn virtuele activiteiten: “zo kun je bijvoorbeeld een virtuele schat zoeken op het vakantiepark met behulp van iBeacon. Het voordeel van deze virtuele activiteit is dat het met een eigen smartphone op gepaste afstand kan worden uitgevoerd en de bezoeker zelf kan beslissen wanneer hij aan de slag gaat met de activiteit.”
Trend 7 | De omgeving betrekken bij je onderneming
Recreatieparken betrekken van oudsher al de omgeving bij hun aanbod in activiteiten. Wat valt er in de omgeving te doen? Wat is er te doen voor welke generatie? Neem deze unieke elementen ook zeker mee in je communicatie en werving. Stratech: “Regelmatig worden influencers ingezet om een onderneming en de omgeving daarvan in een goed daglicht te zetten. Wanneer een influencer realistische situaties toont tijdens een vakantie die elk ander dagelijks meemaakt, kan dit zorgen voor meer vertrouwen in je bedrijf en het verhogen van je conversie.”