Een kijkje in de toekomst tijdens Recreatie Toppers 2016
23 februari 2016
Robotisering, disruptieve technologie, the internet of things… Allerlei algemene trends en ontwikkelingen. Wat is daarvan de invloed op de recreatiesector en het werk in de sector? Het jaarlijkse SFR evenement Recreatie Toppers vond dit jaar plaats op 16 februari 2016 in het Spoorwegmuseum in Utrecht en stond in het teken van Trends in de Recreatiesector. Welke trends signaleren we en hoe bereiden medewerkers en ondernemers zich voor op hun rol in de recreatiesector van de toekomst?
Een KIKK van werken in de recreatie!
Recreatie Toppers begon met een sneak preview van de nieuwe naam van SFRecreatie: KIKK. Waarom? Omdat we in de recreatiesector werken met plezier! Om plezier te hebben in je werk, moeten de omstandigheden kloppen, zoals bijvoorbeeld een goede cao en voldoende opleidingsmogelijkheden. KIKK zorgt ervoor dat deze omstandigheden kloppen. Waarom de naam KIKK? We willen de sector steviger gaan profileren als de aantrekkelijke werkgever die het is. De naam KIKK straalt de energie uit die SFRecreatie wil gaan uitstralen. Wij krijgen een KIKK van werken met plezier. Dat ga je niet alleen terugzien in de naam, maar ook in de nieuwe site, de nieuwsbrief en de rest van de uitingen die voor de zomer gelanceerd worden.
De toekomst komt eraan. Ontkennen heeft geen zin!
Zo begon de inspirerende key-note van trendwatcher Richard van Hooijdonk over de trends die van invloed zijn op de recreatiesector. Het werk verandert radicaal en de inzet van nieuwe technologie zoals drones en robots wordt steeds meer gemeengoed. Een praktische toepassing in de recreatiesector zou bijvoorbeeld de inzet van drones zijn om recreatieparken te monitoren. Het wordt daarmee eenvoudiger om te signaleren waar er bijvoorbeeld herstelwerkzaamheden dienen plaats te vinden. Daarnaast wordt ook de inzet van robots steeds meer geaccepteerd. De verwachting is dat robots in de toekomst meer menselijke eigenschappen gaan bezitten en daarmee de grens tussen mens en robot steeds meer vervaagd.
Zo kunnen robots nu al voor schoonmaakwerkzaamheden ingezet worden. Een vraag waarmee van Hooijdonk het publiek triggerde was: Zouden jullie gasten relaties met robots kunnen hebben? Zouden recreatiegasten dat op prijs kunnen stellen?
Na deze key-note werden de genomineerde leerbedrijven voorgesteld, waarna het publiek online kon stemmen op hun favoriet.
NHTV vervolgde het programma door te vertellen over het Leisure Design Lab. Coördinator Erik van Nuland presenteerde het Lab-dag proces, waarbij ondernemers ’s ochtends een business vraagstuk kunnen aandragen waar een team studenten één dag mee aan de slag gaat. ’s Middags om 16.00 uur ligt er dan een advies. Student Patrick Flink lichtte een case toe waarin een online marketing vraagstuk centraal stond.
Plezier op het werk
Na de pauze stond FISH! centraal. Aan de hand van diverse interactieve opdrachten maakte het publiek kennis met de vier pijlers van FISH! om op die manier meer plezier te maken tijdens werk:
1. Spelen
2. Erbij zijn
3. Je houding kiezen
4. Ze blij maken
Tot slot werd er antwoord gegeven op deze vraag: ‘Wat kun je vanuit jouw rol anders doen om de brug naar 2030 op een FISHY! manier te slaan?’ Verdeeld over verschillende groepen ging het publiek met deze vraag aan de slag.
Daarna was het tijd voor de Verkiezing Leerbedrijf van het Jaar 2016 – Recreatie.
De award ging naar: Recreatiepark TerSpegelt uit Eersel. Via de website hadden 1.389 personen hun stem laten horen en ook op de dag van de uitreiking hebben de aanwezigen op Recreatie Toppers meegestemd. Het oordeel van de vakjury kwam overeen met dat van de aanwezigen, want 51% van het publiek stemde op TerSpegelt.