Kennisbank DI-Campagne

Terug naar kennisbank

Seizoenswerkers binden: zo bouw je aan langdurige arbeidsrelaties

5 december 2025 |

Een sterk, gemotiveerd team is essentieel in een bedrijf waar de beleving van gasten centraal staat. Een terugkerende seizoenswerker kent jouw park, je werkwijze en je gasten. Dat scheelt inwerktijd en verhoogt de servicekwaliteit. In dit artikel lees je hoe je tijdelijke krachten verandert in vaste waarden.

Waarom seizoenswerkers binden?

Terugkerende seizoenswerkers zorgen voor continuïteit: ze kennen jouw recreatiepark, je werkwijzen, procedures, de gasten. Ze stralen enthousiasme uit en zijn ambassadeurs van jouw bedrijf. Je weet wat je aan je vaste krachten hebt, je hoeft weinig uit te leggen en kunt ze vertrouwen. Voor je het weet, weten zij misschien wel beter hoe sommige dingen in jouw bedrijf werken dan jijzelf.

Als jouw seizoensarbeiders terugkomen, scheelt dat jou tijd in werving en selectie. Dankzij seizoenscontracten en cao-afspraken in de recreatiesector blijft hun inzet flexibel.

Hoe bouw ik langdurige arbeidsrelaties met seizoenswerkers?

Een langdurige relatie met een seizoenswerker begint al voordat iemand bij jou in dienst komt, namelijk met goede arbeidsvoorwaarden. Vervolgens zijn goede onboarding en begeleiding essentieel. Je wilt zorgen dat iemand snel productief is, zich onderdeel voelt van het team en met plezier naar het werk komt.

1. Goede arbeidsvoorwaarden

Bij de werving van nieuwe medewerkers is het belangrijk dat je duidelijk maakt waarom jij een aantrekkelijke werkgever bent. Waarom is werken in jouw team zo leuk? Wat kun je allemaal leren? Ook is het belangrijk om een eerlijke beloning te geven, in lijn met de afspraken in de cao Recreatie.

Daarnaast kun je nog extra secundaire voorwaarden bieden. Denk aan:

  • Reiskostenvergoeding
  • Gratis verblijf in piekperiodes
  • Flexibele uren
  • Korting op recreatieve activiteiten of sport
  • Teamuitjes en feesten
  • Scholing en training, bijvoorbeeld in gastheerschap en veiligheid

Lees meer over personeel vinden voor jouw recreatiebedrijf in dit artikel.

2. Tips voor succesvolle onboarding

Nadat je personeel hebt aangenomen, is het tijd om ze wegwijs te maken in jouw organisatie. “Juist voor vakantiekrachten is het belangrijk dat zij zich snel op hun gemak voelen en snel productief zijn”, schrijft Ellora van Woerkom van HR-expert Robert Walters Rotterdam in een artikel over vakantiekrachten.

Bereid de eerste dag goed voor

Zij adviseert werkgevers om de eerste dag goed voor te bereiden. Zorg allereerst dat er iemand klaarstaat om de vakantiekracht in te werken: jijzelf, een manager of een ervaren medewerker. Zorg ook dat alle middelen aanwezig zijn die de vakantiekracht nodig heeft voor zijn werk. Denk aan een toegangspas, inloggegevens en bedrijfskleding. Zorg verder voor een taakomschrijving en duidelijke doelstellingen.

Voorbeeld onboarding voor seizoenswerkers

Landal Greenparks heeft bijvoorbeeld een sterk onboardingsprogramma. Op de werkenbij-site staat een video over wat werknemers kunnen verwachten. Het programma ziet er zo uit:

  1. Medewerkers krijgen al voor hun eerste werkdag toegang tot een onboarding-app. Daarin zien ze wat ze kunnen verwachten en kunnen ze kennismaken met het specifieke team waarbinnen ze gaan werken. Bijvoorbeeld horeca of receptie.
    Tip: je kunt dit soort info ook verspreiden via een e-mail of (digitaal) handboek.
  2. Elke nieuwe collega krijgt een buddy, een vast aanspreekpunt voor alle vragen.
  3. Met training, coaching en advies (zogenaamde ‘functional onboarding’) helpt Landal werknemers beter te worden in hun huidige werk of doorgroeien naar een andere functie.

Verder communiceert Landal heel duidelijk over de bedrijfsdoelen en waarden van waaruit de parkmedewerkers werken en groeien. Voor jongeren is seizoenswerk namelijk niet alleen een manier om geld te verdienen, maar ook een kans om nieuwe vaardigheden te leren en te ontdekken welke richting ze op willen met hun carrière.

3. Leren en bijsturen tijdens het werk

De voorkeur van studenten voor bijbanen gaat sterk uit naar studiegerelateerd werk of bijbanen die op een andere manier bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling, zo blijkt uit de Bijbanen Barometer 2024. Ook uit de sectoranalyse Recreatie 2024 blijkt dat investeren in opleiding en ontwikkeling van BBL’ers, oproepkrachten en vakantiekrachten een stimulans is om te blijven.

Volgens HR-deskundige Van Woerkom denken werkgevers soms dat voortgangsgesprekken voor tijdelijke krachten overbodig zijn, maar niets is minder waar. Zij adviseert werkgevers wekelijks te monitoren hoe het gaat en mensen te helpen als ze moeite hebben met bepaalde werkzaamheden. “Zo zorg je dat je zomerkrachten effectief werken en steeds weten wat je van ze verwacht. Hiermee vergroot je niet alleen hun productiviteit, maar ook hun zelfvertrouwen.”

Voorbeeld: leren bij Thermen Resort

Werkgever Thermen Resorts vindt het belangrijk dat mensen blijven groeien en ontwikkelen. Daarom breidde wellnessresort-keten zijn onboardingplatform uit naar een e-learning platform. Na het inwerken krijgen medewerkers toegang tot verschillende leermodules. Daarin kunnen ze van alles leren: van de nieuwste behandelingen en saunarituelen tot HACCP & hygiëne en leiderschap.

4. Wil je dat werknemers blijven? Laat het ze weten!

Laat nieuwe werknemers weten dat er een kans is om te blijven of volgend seizoen terug te komen. Kun je gedurende het jaar weekendkrachten gebruiken? Of zijn er doorgroeimogelijkheden op kantoor? Zoek mogelijkheden om mensen jaarrond werk te bieden en als die er zijn: maak ze duidelijk. Dit alles zorgt voor extra motivatie.

Je kunt dit al aangeven bij de onboarding. Ook kun je tijdens evaluatiemomenten laten weten welke mogelijkheden je ziet. Luister daarbij ook naar de wensen van je medewerker en probeer eraan tegemoet te komen. Let daarbij wel op dat je aan wet- en regelgeving blijft voldoen.

5. Betrokkenheid en werkplezier

Mensen die in de recreatiesector werken zijn over het algemeen erg gemotiveerd. In de sectoranalyse 2024 geven de meeste werkgevers (84%) aan dat medewerkers zich betrokken voelen bij het bedrijf. Ze hebben gemiddeld veel vrijheid om hun werk te doen en worden gemotiveerd door leidinggevenden.

Tips voor teambuilding

Uit dit onderzoek blijken ook manieren om te zorgen voor nog meer betrokkenheid, werkplezier en teambuilding. Een paar voorbeelden:

  • (Sport-)activiteiten voor teams
  • Coachend leiderschap
  • Soms is er onbegrip tussen verschillende leeftijdsgroepen. Meer aandacht voor samenwerken tussen generaties kan helpen. Lees hier meer over generatiemanagement.

Medewerkers onderdeel maken van het team begint al op dag één, benadrukt Van Woerkom. “Het klinkt zo voor de hand liggend, maar nodig je nieuwe collega uit om mee te lunchen. Zo’n simpel gebaar maakt een wereld van verschil.”

6. Terugkombeleid

Goed nieuws: je seizoenswerker wil en kan terugkomen. Maak daar duidelijke afspraken over. Loopt het contract door? Gaan jullie volgend seizoen een nieuw contract aan? Krijgt de medewerker een loonsverhoging of een nieuwe functie?

Cao-regels over seizoenswerk

Er gelden speciale regels rondom de arbeidsvoorwaarden voor seizoenswerkers. Normaal gesproken moet er zes maanden pauze zitten tussen twee tijdelijke contracten. Voor seizoenswerk in de recreatiesector is die pauze via de cao verkort naar drie maanden.

En er zijn meer regels. Zo hebben medewerkers met een seizoensarbeidsovereenkomst voorrang als er een vacature vrijkomt voor een niet-seizoensgebonden functie. Baseer je terugkombeleid daarom altijd op de cao Recreatie. Dit is een handige leidraad.

7. Wat als een seizoenswerkers niet blijft?

Kan of wil iemand niet blijven? Wees je ervan bewust dat elke collega een visitekaartje voor je bedrijf is, ook de mensen die vertrekken. HR-expert Van Woerkom: “90% van de sollicitanten deelt een slechte ervaring bij een organisatie met zijn vrienden. Sluit de opdracht daarom altijd netjes af zodat iemand jouw bedrijf met een goed gevoel verlaat.”

GERELATEERDE ARTIKELEN

Terug naar kennisbank