Heb jij moeite om elk seizoen weer voldoende geschikt personeel te vinden? Je bent niet de enige. Gelukkig zijn er manieren om toch snel geschikte medewerkers aan te trekken.
Een doordachte strategie, creativiteit en aandacht voor de behoefte van medewerkers. Dat is het begin van een succesrecept als je personeel zoekt in de verblijfsrecreatie. Waar moet je zoal aan denken? Ter inspiratie eerst een voorbeeld: de succesvolle wervingscampagne Eldorado Parken, een groep van acht vakantieparken in Limburg en Noord-Brabant.
Voorbeeld: een gemixte wervingscampagne
In het ACSI Handelsblad voor campingondernemers vertelt Marco Jacobs van Eldorado Parken over de verschillende middelen om personeel te werven. Naast online advertenties plaatste de campingketen flyers in kranten die ouders makkelijk konden doorgeven aan hun kinderen. Ook bezorgden ze felicitatiekaartjes bij geslaagden. Op het kaartje stond een gratis zwembeurt en een oproep om te solliciteren. Dat was intensief, maar een groot succes: behoorlijk wat jongeren uit de buurt solliciteerden.
Dat sollicitatieproces was heel simpel: jongeren hoeven alleen maar een Whatsapp-bericht te sturen. De recruiters bellen vervolgens op en gaan in gesprek over hun werkervaring en wensen. Jacobs: “Het vinden van voldoende personeel zal voorlopig een uitdaging blijven. Maar door een goede werkgever te zijn en een goede wervingsstrategie te hebben, kun je een heel eind komen.”
Zo bepaal je een goede wervingsstrategie
Een succesvolle wervingsstrategie begint met inzichten. Hoe zien vraag en aanbod van personeel in de verblijfsrecreatie eruit? Naar welk type medewerkers ben jij op zoek en waar vind je die? Wat willen zij? Vervolgens is het de kunst om in te spelen op die wensen en te laten zien waarom jij de ideale werkgever bent.
Hoe ziet de arbeidsmarkt in de verblijfsrecreatie eruit?
Net als veel andere sectoren heeft ook de recreatiesector te maken met een krappe arbeidsmarkt. Zo’n 66% van de werkgevers in de verblijfsrecreatie heeft een tekort aan personeel, blijkt uit sectoronderzoek van bureau Markteffect. Het wordt steeds lastiger om geschikte vakmensen te vinden, zoals koks en receptionisten. De krapte houdt voorlopig aan en daarom moeten werkgevers creatief zijn en investeren in het behoud van vakmensen.
Seizoenspieken en instroom
De grootste uitdagingen wat betreft personeel zijn seizoenspieken en beperkte instroom. In het hoogseizoen zijn er tenslotte veel meer werknemers nodig dan het laagseizoen. Er is dan ook gemiddeld een groot verloop, gemiddeld een lage arbeidsduur en werknemers zijn relatief jong. In 2022 was de gemiddelde leeftijd van alle werkenden in de sector verblijfsrecreatie 40,9 jaar. 40% is jonger dan 35 jaar.
Verder interessant: twee op de vijf medewerkers heeft een afgeronde opleiding in Leisure & Hospitality. Voor de meerderheid (80%) sluit deze opleiding goed aan bij het werk in de sector. Het aantal studenten dat een MBO opleiding in Leisure en Hospitality is sinds 2017 gedaald, maar nu stabiel.
Online media
Waarom is werken bij jou zo leuk? Welke mogelijkheden zijn er? Zet dat allemaal op een rij. Vervolgens is het tijd om erover te communiceren
Het is belangrijk dat je een plek hebt waar al die informatie samenkomt. Dat is je ‘werkenbij’-website. Hierop deel je vacatures en ervaringsverhalen van medewerkers. Je geeft een indruk van je bedrijfscultuur en alle mogelijkheden binnen jouw bedrijf.
Social media
TikTok, Instagram, LinkedIn, YouTube: het zijn krachtige hulpmiddelen voor werving. Via dit soort platforms kun je vacatures gericht verspreiden en direct in contact te komen met potentiële kandidaten. Deel niet alleen advertenties, maar geef ook een kijkje achter de schermen.
Neem bijvoorbeeld het Instagram-kanaal van Landal Greenparks. Daar staan de medewerkers centraal. Zij laten zien waarom werken bij het vakantiepark zo leuk is. Een ander voorbeeld is het YouTube-kanaal RCN Vakantieparken met filmpjes over de werkdag van enthousiaste werknemers.
Uitzendbureaus
In drukke periodes is het lastig om je zowel bezig te houden met werving en selectie, als de zaak draaiende te houden. Een uitzendbureau kan je helpen om snel extra tijdelijke werknemers in te schakelen. Zorg daarbij wel voor duidelijke afspraken en goede begeleiding van de tijdelijke krachten.
Hoe zorg ik dat werknemers solliciteren?
Steeds meer bedrijven maken online solliciteren laagdrempelig. Een berichtje via WhatsApp, Instagram of een ander sociaal platform is genoeg. Reageren op een vacature via WhatsApp kost nu eenmaal minder tijd dan het schrijven van een sollicitatiebrief.
Verder kun jij de sollicitatieprocedure makkelijker controleren. Een chatbot kan bijvoorbeeld direct een appje sturen nadat een kandidaat gegevens achterlaat op een website. Zo’n chatbot kan reacties op een vacature filteren. Vervolgens kun jij op een goed moment persoonlijk contact opnemen met de kandidaat
Versterk je werkgeversmerk
Een sterk werkgeversmerk helpt om talent aan te trekken. Dit betekent dat je als werkgever duidelijk moet maken waarom werken bij jouw organisatie aantrekkelijk is. Dit gaat verder dan alleen een goed salaris. Denk ook aan secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals:
- Doorgroeimogelijkheden en mogelijkheden om een vast contract te krijgen;
- Een reiskostenvergoeding of gratis verblijf in piekperiodes;
- Flexibele uren;
- Korting op recreatieve activiteiten of sport;
- Teamuitjes en feesten;
- Scholing en training, bijvoorbeeld in gastheerschap en veiligheid.
Verder blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut De Baak en onderzoeksbureau Motivaction dat jongeren het belangrijk vinden dat een werkgever een sterke moraal heeft. Vertel daarom ook over jouw impact op mens en milieu. Een voorbeeld is deze speciale pagina op de werkenbij-site van Center Parks.
Medewerkers behouden
Tot slot is goed werkgeverschap onmisbaar om personeel te behouden en nieuwe medewerkers aan te trekken. Of het nu gaat om vaste krachten of seizoenswerkers: zorg dat werknemers zich gewaardeerd voelen. Dan blijven ze langer bij je, komen ze volgend seizoen terug en bevelen ze jou als werkgever aan bij hun vrienden.
Meer weten? In dit artikel lees je hoe je langdurige arbeidsrelaties opbouwt en seizoenswerkers aan je kunt binden.