Kennisbank DI-Campagne

Terug naar kennisbank

Medewerkersbetrokkenheid in je recreatieteam vergroten: 11 tips

5 december 2025 |

Betrokken medewerkers zijn gemotiveerd, enthousiast en proactief. Zij werken met plezier en maken het gasten graag naar de zin. Kleine acties maken groot verschil: als werkgever kun je van alles doen om betrokkenheid en tevredenheid te vergroten.

Betrokken medewerkers als succesfactor

Gemotiveerd, enthousiaste medewerkers die goed samenwerken zijn cruciaal voor het succes van jouw recreatiebedrijf. Ze zoeken zelf oplossingen voor problemen en voelen zich verantwoordelijk voor het plezier van je gasten. Goed leiderschap is essentieel voor het verhogen van werknemersbetrokkenheid. Hoe zorg je daarvoor?

Medewerkersbetrokkenheid in de recreatiesector is groot…

Eerst wat goed nieuws: over het algemeen zijn medewerkers in de recreatiesector gemotiveerd. Uit de sectoranalyse 2024 blijkt dat de meeste werkgevers (84%) vinden dat hun personeel zich veelal betrokken voelt bij het bedrijf. Ook zegt de meerderheid (77%) dat hun medewerkers veel invloed hebben op hoe zij hun eigen werk uitvoeren.

… maar betrokkenheid behouden is lastig

Maar het kan beter. Medewerkers betrokken houden en binden is lastig, blijkt uit rondetafelgesprekken met werkgevers in de recreatiesector. Vaak stromen werknemers al voor 50 jaar uit. Bovendien verschilt de betrokkenheid per functie. Volgens werkgevers is de betrokkenheid van hun personeel groter bij functies met direct klantcontact dan bijvoorbeeld in de schoonmaak.

Hoe kan dat beter? Hieronder vind je 11 tips en een aantal praktijkvoorbeelden:

Tip 1: Houd een medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO)

Hoe staat het ervoor met de betrokkenheid en tevredenheid in jouw park? Dat meet je met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Aan de hand van persoonlijke gesprekken, groepsgesprekken en anonieme enquêtes breng je in kaart of zij een goede werksfeer ervaren.

Denk samen na over actiepunten

Volgens MKB Servicedesk is het belangrijk dat je de resultaten van het onderzoek deelt met je medewerkers. Laat ze aan de hand van de uitkomsten meedenken over actiepunten voor verbeteringen. Zo voelt je personeel zich gehoord en zorg je voor extra binding.

Welke generaties werken in jouw recreatiebedrijf?

Generatiemanagement begint met begrijpen welke generaties er allemaal rondlopen in jouw organisatie. Je kunt hiervoor de Generatieklapper raadplegen. Hieronder alvast een beknopt overzicht van kenmerken van de verschillende generaties:

Tip 2: Zorg voor open communicatie

Houd medewerkers sowieso op de hoogte van wat er speelt in jouw bedrijf. Deel doelen, prestaties en veranderingen. Transparantie en heldere communicatie wekken vertrouwen en versterken het gevoel van verbondenheid. Daarnaast bied je ruimte aan medewerkers om feedback te geven. Neem die ook serieus. Dit zorgt ook voor een gevoel van waardering en veiligheid.

Tip 3: Check-in

Luister echt naar feedback en doe er iets mee. Zo laat je aan medewerkers zien dat hun mening telt. Gebruik bijvoorbeeld check-ins om input te verzamelen. Dat zijn korte, praktische bijeenkomsten met je team. Tijdens zo’n check-in bespreek je wat er speelt, waar mensen tegenaan lopen en wat op dat moment belangrijk is. Het zijn geen lange vergaderingen, maar korte, praktische gesprekken die je dagelijks kunt organiseren.

Tip 4: Goede onboarding

Met een goede onboarding voelt 91% van de medewerkers zich vanaf het begin betrokken bij de organisatie, blijkt uit onderzoek. Onboarding is het proces waarmee je zorgt dat nieuwe medewerkers zich snel thuis voelen in hun functie en het bedrijf. Je zorgt dat medewerkers zich welkom voelen, je bedrijfscultuur leren kennen en weten hoe ze hun werk moeten doen. In dit artikel lees je tips en voorbeelden van een goede onboarding.

Tip 5: Laat zien hoe ieder bijdraagt aan het grote doel

Communiceer helder over de missie en visie van jouw bedrijf en hoe je medewerkers daaraan bijdragen. Landal Greenparks doet dat bijvoorbeeld op deze speciale webpagina over Ambitie. Ook Bio Vakantieoord heeft heldere maatschappelijke doelen, die lees je hier. Als jij je missie en visie helder weet te verwoorden en kunt vertalen naar het werk van individuele medewerkers, geeft dat jouw medewerkers richting en betekenis.

Tip 6: Geef medewerkers waardering

Een oprecht compliment, een kleine beloning of het uitlichten van een mooie bijdrage van een collega kan zorgen voor meer motivatie. Het lijkt eenvoudig, maar het kan over het algemeen een stuk beter in de recreatiesector. Circa een derde van de werkgevers geeft aan dat de wijze waarop leidinggevenden personeel motiveren en inspireren en de afwisseling tussen verschillende taken niet, weinig of enigszins aanwezig is. Daaruit volgt de volgende tip…

Tip 7: Train managers in coachend leiderschap

De manager of leidinggevenden heeft dagelijks de meeste invloed op de werkervaring van het team. Train leidinggevenden dus in coachend leiderschap. Zo worden zij beter in staat personeel te motiveren en te betrekken bij de organisatie. HR Praktijk deelt een aantal tips:

  • Geef leidinggevenden gespreksformats en checklists om medewerkers effectief te begeleiden;
  • Moedig een open feedbackcultuur aan, zodat medewerkers zich veilig voelen om hun ideeën en zorgen te delen.
  • Biedt leidinggevenden speciale (externe) training in effectief leiderschap en communicatie.

Tip 8: Investeer in ontwikkeling

Er is steeds meer aandacht voor leren en ontwikkelen in de recreatiebedrijven. Zo blijven medewerkers bij de tijd en worden ze beter in hun werk. Bovendien blijkt dat aandacht voor ontwikkeling en doorgroeien leidt tot meer motivatie. Medewerkers die zich kunnen ontwikkelen, blijven langer betrokken.

Bied daarom trainingen, workshops of doorgroeimogelijkheden aan je medewerkers. Medewerkers van alle leeftijden vinden het vaak leuk om bij te leren. In dit artikel lees je meer over bijscholing.

Informeel leren

Uit sectoronderzoek Recreatie blijkt dat medewerkers liever leren in de praktijk, dan in een cursuslokaal of voor een computerscherm. Kijk dus niet alleen naar klassieke opleidingen en cursussen, maar ook naar manieren om personeel bij te scholen in de praktijk. Recreatiemedewerkers zijn namelijk een pragmatische beroepsgroep die gewend is om de handen uit de mouwen te steken.

Tip 9: Geef verantwoordelijkheid

Laat medewerkers meedenken en beslissingen nemen binnen hun werkgebied. Eigenaarschap vergroot de betrokkenheid. Geef medewerkers dus de vrijheid en het vertrouwen om hun taak uit te voeren. Natuurlijk moeten ze dan doen volgens de normen en waarden die passen bij de organisatie, maar na een goede onboarding weten ze wat er van ze verwacht wordt.

Laat medewerkers ook ideeën aandragen voor verbetering en betrek je personeel ook bij promotieactiviteiten. Vakantiepark Landal zet bijvoorbeeld medewerkers centraal in wervingscampagnes op social media.

Tip 10: Creëer een sterke teamcultuur

Organiseer teambuildingactiviteiten, vier successen samen en stimuleer samenwerking. Generatiemanagement kan je helpen om medewerkers van alle leeftijden samen te brengen. Zorg voor een positieve sfeer met ruimte voor humor, ontspanning en creativiteit.

Voorbeelden

Zo organiseert werkgever Van Hoorne bijvoorbeeld een paar keer per jaar het Van Hoorne Café: een gezellig feestje met collega’s. Ook De Boshoek heeft naar eigen zeggen een actieve, gezellige personeelsvereniging. Op de website van TopParken benadrukt de werkgever dat je als werknemer echt onderdeel wordt van de familie.

Tip 11: Bied flexibiliteit waar mogelijk

In het hoogseizoen heb je alle werknemers nodig die je maar kunt krijgen. Medewerkers in de recreatiesector begrijpen dat. Ze hebben tenslotte bewust voor werk in deze branche gekozen. Toch is het belangrijk om rekening te houden met hun behoefte aan werk-privébalans, ook in drukke tijden.

Geef medewerkers waar mogelijk invloed op hun werktijden, bijvoorbeeld met flexibele roosters of de mogelijkheid om onderling diensten te ruilen. Een mooi voorbeeld is Landal GreenParks. Op de werkenbij-site en in vacatures benadrukken ze onder andere flexibele werktijden, mogelijkheden om parttime te werken en het belang van voldoende rust, ook in het hoogseizoen.

Medewerkersbetrokkenheid begint met luisteren

Betrokkenheid en werkplezier beginnen met goed zorgen voor je medewerkers. In de recreatiebranche is dat misschien wel extra belangrijk, want het werk vraagt om veel energie en flexibiliteit. Luister dus naar wat je medewerkers nodig hebben, neem je personeel serieus en werk stap voor stap aan een sterk team dat werkt met plezier.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Terug naar kennisbank