Kennisbank DI-Campagne

Terug naar kennisbank

Generatiemanagement: zo zet je alle generaties in hun kracht

5 december 2025 | Werkdruk en werk privé balans

Hoe benut je de verschillen tussen jonge en oudere werknemers? Hoe zorg je voor communicatie die iedereen begrijpt? Hoe geef je leiding aan een team waarin meerdere generaties samenwerken? In dit artikel geven we je praktische handvatten voor generatiemanagement in de recreatiesector.

Waarom aandacht voor diverse generaties onmisbaar is

Er werken inmiddels een hele hoop verschillende leeftijdsgroepen in de recreatiesector. Uit de sectoranalyse Recreatie 2024 blijkt dat die generatiediversiteit alleen maar toeneemt. Naast babyboomers en pragmaten, zien we ook millennials en generatie Z steeds vaker op de werkvloer. Bij elke leeftijdsgroep horen een eigen communicatiestijl, werkethiek, vaardigheden en leerbehoeften.

In 2022 was de gemiddelde leeftijd van alle werkenden in de sector verblijfsrecreatie 40,9 jaar. Zo’n 40% van alle werkenden is jonger dan 35 jaar. Een relatief jonge medewerkersgroep dus. Maar er zijn flinke verschillen: bijna een kwart van de werkenden in de sector is jonger dan 25 jaar en nog een kwart van de werkenden is 55 jaar of ouder.

Wat is generatiemanagement?

Met zoveel verschillende communicatie-, leer- en werkstijlen in je recreatiepark, bestaat er kans op frictie en miscommunicatie. Dat wil je voorkomen. Met goed generatiemanagement zorg je dat alle verschillende leeftijdsgroepen goed samenwerken. Het helpt je alle verschillen juist in te zetten als kracht.

Anders gezegd: generatiemanagement is een vorm van HR-beleid die generatieverschillen op de werkvloer benut en organisaties aantrekkelijker maakt. Volgens de sectoranalyse Recreatie zal daar de komende jaren steeds meer aandacht voor zijn.

Voordelen van generatiemanagement

Werkgevers die generatieverschillen benutten en verschillende leeftijdsgroepen in hun kracht zetten, hebben de volgende voordelen:

  • Hogere medewerkerstevredenheid
  • Minder verloop van personeel
  • Beter teamfunctioneren
  • Een sterker werkgeversmerk en minder moeite om personeel aan te trekken.

Welke generaties werken in jouw recreatiebedrijf?

Generatiemanagement begint met begrijpen welke generaties er allemaal rondlopen in jouw organisatie. Je kunt hiervoor de Generatieklapper raadplegen. Hieronder alvast een beknopt overzicht van kenmerken van de verschillende generaties:

Tieners

  • Zijn op zoek naar vooral een leuke en flexibele bijbaan
  • Denken vanuit hun eigen praktijksituatie en in korte termijnen
  • Verwachten waardering en beloning naar inzet
  • Hebben behoefte aan duidelijke taken, instructies en begeleiding
  • Willen snel leren door te doen en van anderen
  • Zijn handig met digitale media
  • Willen met respect behandeld worden en bij een team horen

Twintigers

  • Zijn op zoek naar de eigen identiteit en een beroep dat het best bij hen past
  • Zijn prestatiegericht en willen doorstromen
  • Zijn op zoek naar waar ze goed in zijn en wat ze nog willen en kunnen leren
  • Hebben behoefte aan variatie
  • Willen doelgericht leren en directe begeleiding krijgen van ervaringsdeskundigen
  • Zijn snel en goed met nieuwe mediatoepassingen en zijn bereid hun kennis te delen

Dertigers

  • Weten veelal wat ze willen en kunnen, hebben bewust gekozen voor een bepaalde carrière
  • Willen een goede werk-privébalans en afwisseling in taken
  • Zekerheid is belangrijk
  • Zijn zelfbewust, zelfverzekerd en vitaal.
  • Werken vaak hard en doel- en resultaatgericht
  • Weten waar ze goed in zijn en richten zich op verdere professionalisering en meer zelfstandigheid
  • Willen op basis van hun positie, kennis en ervaring meedenken over ontwikkelingen en veranderingen in het bedrijf

Veertigers

  • Staan open voor veranderingen
  • Hun privésituatie is veelal stabiel en overzichtelijk
  • Denken na over de toekomst: wat wil ik nog doen en bereiken? Wat niet meer of minder?
  • Willen hun opgedane kennis en ervaring inzetten voor het bedrijf
  • Zijn trots en bereid om hun kennis en ervaringen te delen

Vijftigplussers

  • Verwachten waardering voor hun levenswijsheid
  • Vinden uitdaging in de inhoud van het werk en minder in het alleen maar uitvoeren daarvan
  • Zijn over het algemeen loyaal, minder prestatiegericht en hebben minder bewijsdrang dan andere generaties
  • Willen vooral waardering voor en trots zijn op het werk wat zij gedaan hebben en doen
  • Soms is het werk fysiek of mentaal zwaar, dan hebben zij behoefte aan een andere of aangepaste functie
  • Zijn betrokken bij het team, juist vanwege hun ‘levenswijsheid’. Willen graag een duidelijk afgebakende rol.
  • Zijn veelal goede teamspelers, begeleiders en adviseurs

Praktische handvatten voor generatiemanagement in recreatieparken

Wat kun je zoal doen om te zorgen dat al die generaties goed samenwerken in jouw organisatie? Hieronder een stappenplan met een paar mooie praktijkvoorbeelden.

1. Doe onderzoek

Zorg allereerst dat je een goed beeld heeft van de medewerkers in jouw organisatie. Welke generaties lopen er rond? Hoe is de verhouding in cijfers? Hoe ziet de teamsamenstelling eruit? Bekijk ook hoe lang medewerkers gemiddeld bij je blijven. Als je een hoog verloop hebt, hoe komt dat? En hoe zit het met bijvoorbeeld bijscholing en begeleiding?

Stel mogelijke verbeterpunten vast, bekijk of die te maken hebben met leeftijd en check bij je medewerkers of zij dit ook zo zien. Gebruik de Generatieklapper als hulpmiddel. Vervolgens zijn er allerlei manieren om beter tegemoet te komen aan de verschillende wensen en behoeften.

2. Stem communicatie af op de doelgroep

Gebruik een mix van communicatiekanalen. Oudere medewerkers krijgen informatie vaak het liefst via persoonlijke gesprekken of e-mail, terwijl jongeren sneller reageren op korte updates via bijvoorbeeld WhatsApp. Zorg in elk geval voor duidelijke taal en vermijd vaktaal, vooral als je medewerkers aanspreekt die nog niet zo lang bij je werken.

Tip: Laat verschillende generaties meedenken over communicatievormen. Hoe zouden zij zelf de boodschap het liefst ontvangen? Begrijpen ze wat jij bedoelt? Maakt jouw bericht ze enthousiast?

nthousiast?

3. Creëer gemengde teams

Zorg voor een mix van leeftijden binnen teams. Jongeren brengen innovatie en digitale vaardigheden, ouderen brengen ervaring en stabiliteit. Benadruk als leidinggevende dat ieder teamlid zijn eigen talenten en toegevoegde waarde heeft. Bouw aan je een leercultuur waar medewerkers elkaar versterken, ongeacht hun leeftijd.

Tip: Koppel ervaren medewerkers die graag kennis delen aan jonge, leergierige collega’s.

4. Maak een opleidingsplan

Met een opleidingsplan zorgt je voor meer structuur in de kennisontwikkeling van je medewerkers. Je beschrijft hierin de visie en doelen van het bedrijf, onderzoekt huidige sterke en zwakke punten en bepaalt vervolgens welke opleidingen nodig zijn. Scholing blijft belangrijk, want werk en functies veranderen vaak. Zorg daarom dat bijleren normaal is voor iedereen, jong en oud.

Tip: Een vaste cursus voor iedereen werkt meestal niet goed. Stem scholing af op de verschillende leeftijdsfases, functies en behoeftes.

5. Pas leiderschapsstijlen aan

Leidinggeven aan verschillende generaties vraagt flexibiliteit. Jongeren willen bijvoorbeeld autonomie en regelmatige feedback, terwijl oudere generaties waarderen dat er duidelijkheid en richting wordt gegeven.

Tip: Verdiep je in generatieverschillen, maar voer ook individuele gesprekken over wensen en verwachtingen. De ene medewerker is de andere niet.

Voorbeeld: Center Parcs Europe

Bij Center Parcs Europe speelt generatiemanagement een belangrijke rol, vertelt senior consultant HRM Maria Verberne in een interview. “Generatiemanagement betekent dat we werken aan duurzame en optimale inzetbaarheid voor alle medewerkers”, zegt ze. “Daarbij houden we rekening met verschillende generaties en daarbij behorende kenmerken, kansen en risico’s. We beseffen ons dat we daar continu aan moeten werken. We kijken dus niet alleen naar het nu, maar ook naar de toekomst.”

Verander voor een dag van baan

Zo organiseert Center Parcs bijvoorbeeld ‘job rotations’ (functieroulaties). Medewerkers mogen een dag lang een andere functie uitproberen. Het doel is verbinding te creëren tussen de medewerkers en zorgen dat iedereen de uitdagingen van diverse functies beter begrijpt. Bovendien zorgt het voor meer motivatie en inspiratie om door te groeien naar andere functies binnen het bedrijf.

Voorbeeld 2: Recreatiepark Ter Spegelt

Commercieel manager Angelique Joosten van Recreatiepark Ter Spegelt werkt de afgelopen jaren hard aan generatiemanagement. In een interview vertelt zij dat er voorheen bijvoorbeeld geen training- en opleidingscultuur heerste in de organisatie. “Nu stoppen wij veel energie in de training en coaching van jonge medewerkers.”

Interne trainers

In die trainingen houdt Ter Spegelt zoveel mogelijk rekening met verschillende generaties en hun behoeften. “En komend jaar gaan we kijken welke medewerkers andere collega’s kunnen begeleiden als interne trainers”, vertelt Joosten. “Juist door die ervaren, vaak wat oudere medewerkers, hier een rol en een functie in te geven blijven ze betrokken bij de groei van de organisatie.”

Generatiemanagement als HR-strategie

Generatiemanagement wordt steeds belangrijker voor recreatieparken. Het helpt organisaties om aantrekkelijk te blijven voor alle leeftijdsgroepen. Een recreatiepark functioneert het beste als iedere medewerker zich gezien en gewaardeerd voelt, ongeacht leeftijd en ervaring. Door bewust te sturen op samenwerking tussen jong en oud, versterk je het teamgevoel en bouw je aan een toekomstbestendige organisatie.

GERELATEERDE ARTIKELEN

Terug naar kennisbank