“Neem je stagiaires serieus en geef daar handen en voeten aan”

26 juli 2016

Dat is de gouden tip van Recreatiepark TerSpegelt, winnaar van de award voor Leerbedrijf Recreatie 2016. De inschrijving voor de verkiezing Leerbedrijf Recreatie 2017 is onlangs geopend en TerSpegelt deelt haar ervaringen met de verkiezing en de periode erna.

Het vijf sterren Recreatiepark biedt begeleiding aan ongeveer dertig stagiaires per jaar. En dat is een bewuste keuze, licht parkmanager Michel Huigevoort toe: “Met een aantal van dertig stagiaires kunnen we de begeleiding bieden om op vijf sterren niveau te blijven presteren”. Michel is twintig jaar geleden zelf begonnen als stagiair in de recreatiesector, inmiddels parkmanager bij TerSpegelt en hij runt samen met de andere afdelingshoofden het park. Op vrijwel elke afdeling van het park kun je stagiaires tegenkomen: in de horeca, groenvoorziening, receptie, recreatie maar ook op de afdeling marketing & communicatie.

“Sinds het winnen van de verkiezing hebben we gemerkt dat we bij studenten en onderwijsinstellingen een streepje voor hebben. Zo is het aantal stageaanvragen aanzienlijk gegroeid. Vaak zie je dat stagiaires op zoek gaan naar een stageplek in de buurt, maar je krijgt nu ook aanvragen van stagiaires die verder weg wonen en gewoon een goede opleidingsplek willen hebben. Verder krijgen we natuurlijk enthousiaste reacties van onze gasten die de award bij de receptie zien staan en is er veel interesse van collega-bedrijven die op bedrijfsbezoek willen komen om te zien hoe wij invulling geven aan stagebegeleiding.”

“Onze stagiaires doen niet alleen de vervelende klusjes, ze draaien echt mee”

“Wij hebben de beslissing genomen om de stagiair een belangrijke plek te geven binnen TerSpegelt. We faciliteren de stagiaires met een goede inwerkprocedure en ze werken op prominente en zichtbare plekken binnen het bedrijf, net als de andere medewerkers. Wat dat betreft is er geen onderscheid. Dat vereist wel een andere mindset, want onze stagiaires doen niet alleen de vervelende klusjes, maar ze draaien echt mee. Daarin hebben ze een soort van beschermde status, want ze krijgen wel extra begeleiding en extra mogelijkheden. Zo kunnen ze zich echt richten op het leren van het vak.”

“Werken in de hospitality is echt een vak en geen bijbaantje”

Dorien Verschuijten, manager marketing & communicatie vult aan: “Zowel Michel als ik zijn onze carrière begonnen als stagiair, dus we weten hoe waardevol het is om een goede stageplek te hebben. Door stagiaires goede begeleiding te geven, krijgen we nog meer goede medewerkers in de branche. Dat is de manier waarop TerSpegelt zijn steentje bijdraagt. Werken in de hospitality is echt een vak en geen bijbaantje. Zakelijk gezien is de keuze ook verstandig, want door goede begeleiding haal je meer rendement uit de leerling. Het zijn vaak de langere stages van 16 a 20 weken, waardoor een stagiair echt de mogelijkheid krijgt om toe te groeien naar zelfstandig werken.”

“Wij geven ook actief feedback aan de scholen, omdat we het belangrijk vinden dat de opleiding aansluit op de behoefte in de sector. Duitse taal is bijvoorbeeld belangrijk voor ons, maar daar wordt tegenwoordig in de opleidingen minder prioriteit aan gegeven. Dat geven we wel terug, zodat het weer op de agenda komt, want dat is belangrijk voor ons. Bij ons komt één op de vijf gasten uit Duitsland.”

“Onze gouden tip voor leerbedrijven is: neem je studenten serieus en geef daar handen en voeten aan. En laat dat ook zien, want anders zien opleidingen je over het hoofd en kunnen stagiaires je niet vinden. De kans van slagen op een goede match wordt dan groter. Meedoen aan de verkiezing Leerbedrijf van het Jaar, kunnen we iedereen aanbevelen. De contacten die je opdoet, ook al in de voorrondes, zijn waardevol.”

Klik hier om je aan te melden voor de verkiezing Leerbedrijf van het Jaar 2017 – Recreatie

Terug naar resultaten