Interview met winnaar Leerbedrijf Recreatie 2017: Kennemer Duincamping de Lakens

25 juli 2017

Delen via:Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterEmail to someone

Op 22 maart werd de Kennemer Duincamping de Lakens winnaar van Leerbedrijf Recreatie 2017. Een paar maanden later gingen wij langs in Bloemendaal aan Zee om een kijkje te nemen bij dit spetterende leerbedrijf. Hoe is het gegaan na de uitreiking, hoe slaapt een stagiair eigenlijk en wat hebben ze als tip voor de leerbedrijven die inschrijven voor 2018?

We spreken af met Mariska Pronk, HR manager & trainer bij de Kennemer Duincampings, waar Camping Bakkum (Leerbedrijf van het Jaar in 2015) en Camping Geversduin ook bij horen. De aankomst in de duinen is natuurlijk al idyllisch en de dames bij de receptie schakelen van vloeiend Duits binnen een tel naar een kopje thee in het kantoor achter de receptie.

Jullie hebben natuurlijk Leerbedrijf Recreatie 2017 gewonnen. Wat merk je daarvan in de organisatie, hoe is dat nu?
“Met name heel veel trots! We vertellen het veel; aan collega’s, in de branche en op scholen en daar wordt heel goed op gereageerd. De collega’s en stagiaires zijn terecht trots. Daar hebben ze samen heel hard aan gewerkt.”

Wat is er nu zo bijzonder aan hoe het hier op Camping de Lakens gaat? “Het valt hier op dat we voor iedere stagiair een welkomstfilmpje maken. Dat is een filmpje waarbij alle collega’s wat inspreken, persoonlijk voor de nieuwe stagiair en we kijken ook altijd al even op de Social Media pagina’s van de stagiair met referentie naar wat hij of zij leuk vindt.

Er is een standaard inwerkprogramma waarbij ze levels kunnen wegspelen. Als ze een level hebben gehaald krijgen ze een beloning. Daar staat alle informatie in om binnen een week of vier echt als collega te kunnen meedraaien. Qua ondersteuning is het goed geregeld. Er zit bijvoorbeeld altijd één medewerker receptie vooraan met stagiaires. Achter zit altijd een senior die de stagiaires helpt als het nodig is en ze voorziet van feedback. De lijnen zijn dus heel kort.

In de winter hebben we 13 stagiaires en in het hoogseizoen 45, verdeeld over de drie locaties. Ze krijgen over het algemeen allemaal een project om hun tanden in kunnen zetten wat past bij hun eigen talent. Als ze willen kunnen ze hier ook tijdens hun stage komen wonen. We hebben verschillende plekjes in ons personeelsdorp.

“Je creëert helderheid en dat geeft ook duidelijkheid naar je gasten. Over het algemeen ontstaan klachten als je niet duidelijk genoeg bent”

We werken met een feedbacksysteem, waarin de stagiair de praktijkbegeleider kan beoordelen, als je een bepaald level hebt behaald natuurlijk! Ze leren hiermee feedback geven, maar ook vragen en ontvangen. Je creëert helderheid en dat geeft ook duidelijkheid naar je gasten. Over het algemeen ontstaan klachten als je niet duidelijk genoeg bent.

De praktijkbegeleiders hier zijn een soort moeders, met een paar jaar ervaring of ze hebben de opleiding voor praktijkbegeleider gedaan. Er zijn ook twee collega’s die de rol hebben als buddy, zij waren twee jaar geleden nog stagiair en zitten dichterbij de huidige groep.”

Hoe zijn de stagiaires verdeeld qua opleiding?
“De stagiaires zijn verdeeld over de Front Office, horeca, recreatieteam en technische dienst. Zij komen uit een technische, facilitaire of groenopleiding. Het Clusius College in Hoorn is gespecialiseerd in de combinatie groen en recreatie, wat voor ons natuurlijk heel veel mogelijkheden biedt.”

Na deel één van het gesprek lopen we een rondje langs de slaapplekken van de stagiaires. Gemma Kootstra geeft een rondleiding door haar zeecontainer, waar ze samen met 5 anderen tijdens haar stage woont. Gemma is eerstejaars Travel en Hospitality aan het Friesland College.

    

De slaapkamers zijn slim bedacht met eigen gedeeltes met de bedden boven elkaar. Gemma heeft het beneden bed. Alles oogt heel natuurlijk, afgewerkt met hout. De stagiaires kunnen hier na een dag hard werken even gezellig bijkomen met elkaar om de volgende dag de gasten weer de vakantie van hun leven te geven!

“Ik vind echt dat wij als bedrijfsleven ook een bijdrage moeten leveren aan de opleidingen”

Hoe zijn de contacten met de scholen?
“Ik en mijn collega’s komen veel op scholen. Dat is één van de andere dingen waarin we ons onderscheiden, dat we een hele actieve samenwerking hebben met heel veel verschillende scholen. Hier op de Lakens werken we vaak met het Friesland College en ROC Aventus, ontzettende goede opleiders met goede docenten. Ook werken we veel samen met de COSMO academy, de enige school die meteen een bedrijf is. Ze maken grote stappen met hoe zij aan de weg timmeren. En we hebben nog stagiaires van de Rooi Pannen, Scalda, Regio College, Roc van Amsterdam, Landstede, eigenlijk komen ze van scholen uit heel Nederland. Ik geef zelf ook gastlessen op veel van de scholen, ik vind echt dat wij als bedrijfsleven een bijdrage moeten leveren aan de opleidingen. Niet alleen je handje ophouden voor stagiaires, maar je moet ook bereid zijn te investeren. Dit belang wordt alleen maar groter, want het aantal scholieren dat kiest voor onze branche loopt enorm terug. Het moet al beginnen als ze ongeveer vijftien zijn, en niet alleen de kinderen, maar ook de ouders.

Ik steek een gastles niet in als bedrijfspresentatie, maar heb het dan liever over duurzaamheid, gastvrijheid of sollicitatievaardigheden. Bijvoorbeeld over non-verbaal gedrag in een sollicitatie. De praktijkbegeleiders schakelen dan bijvoorbeeld halverwege het gesprek over in het Duits of we doen op een hilarische manier ‘DE handdruk’ na. Daar krijgen we vaak op terug dat het een hele beleving is!

Er wordt ook nauw samengewerkt met andere parken. Zo is TerSpegelt (winnaar van vorig jaar) pas nog op bedrijfsbezoek geweest en wij zijn daar ook al twee keer geweest.”

“48% van onze medewerkers is oud-stagiair”

Wat doen jullie aan ontwikkeling?
“We doen veel aan persoonlijk leiderschap. De stagiaires krijgen ook een persoonlijk leiderschapsdag. Dan leren ze wat onze filosofie is van het denken in successen en hoe je om kunt gaan met de missers die je maakt en wat je daaruit kunt leren. Je bent zelf verantwoordelijk als je in een probleem zit en wat kun je daar aan doen. Iedereen die van buiten komt zegt ook, het is zo anders wat hier bij jullie gebeurt. Dat er ook wel mensen zijn die weer afhaken, omdat ze dat niet bij kunnen benen.

Het is natuurlijk heel gaaf dat we zo’n duidelijk DNA hebben, maar het is ook aan ons om de mensen die we graag binnen willen hebben ook voldoende tijd te geven om daar zelf in aan te haken.

Wij werken met gezondheidspercentages in plaats van ziektepercentages, en dat is 97,54%. Ook hebben we een vrij laag verloop. Als je ziet dat 48% van onze medewerkers oud-stagiaires is, zegt dat ook wat over de mensen die blijven. Door de gastlessen op scholen zie ik gauw wie het beste past bij welk van onze locaties. Ik zou het mooi vinden als we als branche nog meer kijken naar het individu, als we kijken hoe we stagiaires echt in hun kracht zetten.

Als we nou met stagiaires doen, wat we ook met onze gasten doen. We zijn mensenblijmakers, niet alleen gastenblijmakers. Dan denk ik dat het goed moet komen. Als je het leuk met elkaar hebt straalt het ook uit naar de gasten.”

Heb je nog tips voor de inschrijvers van Leerbedrijf Recreatie 2018?
“De partij die wint is volgens mij altijd de partij die echt van zijn stagiair een beter iemand wil maken. Kies een stagiair uit die echt is, die alles eraan heeft gedaan met zijn praktijkbegeleider om er een succes van te maken. Iemand die echt kan verbinden. Je moet echt iets anders doen dan wat de rest doet.”

“Teamwork makes a dream work!”

Terug naar resultaten